حمل و نقل بین المللی

This post is also available in: English

حمل و نقل دریایی

اصلی ترین روش حمل در بازرگانی بین المل، حمل با کشتی است. حمل و نقل دریایی عبارت است از جا به جایی افراد و کالا به وسیله قایق، کشتی، و سایر شناورها از روس دریا، اقیانوس، دریاچه، کانال و رودخانه؛ اما با توجه به طولانی بودن مسیر و کند بودن کشتی ها، معمولاً جا به جایی مسافر با کشتی کمتر رواج دارد. در مقابل بیشترین حجم انتقال کالا از طریق حمل دریایی است. تخمین زده می شود بیش از ۷۰ درصد حمل و نقل بین المللی کالا با کشتی انجام شود. با این وجود برخی از کشورها به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و عدم دسترسی به آب های آزاد نمی توانند از این روش حمل به طور مستقیم استفاده نمایند.

با توجه به کارآمدی حمل دریایی، در سالیان اخیر زیر ساخت های مربوط به این نوع حمل به شکل گسترده ای توسعه یافته است. کشورها با گسترش زیرساخت هایی چون بنادر و حوضچه های آن، تجهیزات مربوط به بارگیری و تخلیه، حضور نهادهایی چون گمرک و نمایندگان سایر نهادهای مرتبط با امر واردات و صادرات در بنادر، این امکان را به وجود آورده اند تا کارها با سرعت و اطمینان بیشتر پیش رود و بیشترین بهره برداری را از این شیوه حمل بنمایند.

۰۱کشتی های حمل عمومی این کشتی ها قابلیت حمل انواع مختلف کالا را دارند و می توانند هم زمان چند نوع کالا را با بسته یندی های مختلف حمل نمایند و هر چند معمولاً این نوع کشتی ها ظرفیت محدود حمل تا حدود پانزده هزار تن بار را دارند، اما برخی از آن ها دارای تجهیزات خاص بارگیری و تخلیه هستند تا بتوانند انواع کالاها را حمل کنند.
۰۲کشتی های فله بر کشتی های فله بر از میانه قرن نوزدهم در حمل و نقل دریایی به کار گرفته شد و در حال حاضر حدود یک سوم ناوگان دریایی جهان را تشکیل می دهد. این نوع کشتی برای حمل کالاهای بسته بندی نشده به کار گرفته می شود. برخی از کالاها مانند غلات، ذغال سنگ، سنگ معدن، سیمان و … به کمک کشتی های فله بر حمل می شوند.
۰۳کشتی های تانکری کشتی های تانکری مانند نفت کش ها برای حمل محصولاتی مانند نفت و مایعات پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند. این کشتی ها معمولاً به دلیل استفاده از پمپ های مخصوص، از سرعت بارگیری و تخلیه بالایی برخوردار هستند.
۰۴کشتی های O_B_O این نوع کشتی ها می توانند نفت، سنگ های معدنی و کالاهای فله را حمل کنند. از آن جا که معمولاً کشتی های فله بر در مسیر بازگشت خالی هستند. برای افزایش کارایی کشتی، از این نوع شناور استفاده می شود.
۰۵کشتی های رورو این نوع کشتی برای حمل خودرو و وسایل چرخ دار استفاده می شود. همچنین برخی از کانتینرها که مستقر بر روی تریلی، اتوبوس، کامیون، وانت و … هستند با این نوع کشتی حمل می شود. این نوع کشتی پل متحرکی دارد که در سینه با پاشنه کشتی قرار دارد تا وسیله نقلیه از طریق آن به کشتی وارد و خارج شود.
۰۶کشتی های کانتینر بر از سال ۱۹۶۶ که اولین کشتی مخصوص حمل کانتینر شروع به کارکرد، به طور مداوم اهمیت این نوع کشتی ها افزوده می شود. ظرفیت کشتی های کانتینریر با TEU اندازه گیری می شود. هر TEU معادل ظرفیت یک کانتینر ۲۰ فوت است.
۰۷کشتی حمل احشام این کشتی مخصوص حمل احشام و حیوانات زنده است. این کشتی ها چندین طبقه طراحی شده و برای ورود و خروج حیوانات از سطوح شیب داری استفاده می شود.

این شرکت قادر به حمل و واگذاری بار به صورت ترانزیت از طریق به واسطه های قابل اطمینان خود بوده و این عملیات شامل بارهای کانتینری، بارهای عمومی، ماشین آلات سنگین و کارخانه ای می باشد و همچنین درجهت هماهنگی حمل کالاهای نامبرده از طریق جاده و راه آهن فعالیت می نماید.

This post is also available in: English